Pressmeddelande. Miljöpartiet ute och cyklar igen (29.08.14)

Nu genomför Miljöpartiet de gröna Dorotea en cykelaktion för att uppmärksamma och väcka tankar kring samhällets sårbarhet. De säger: möt oss längs vägen!

Helgen den 29 till 31 augusti cyklar Saskia Overbeeke från Dorotea till Borgafjäll och tillbaka.
- Jag ser ett behov av att öka Doroteas oberoende, säger Saskia Overbeeke, partiets tredje namn på valsedeln till kommunfullmäktigevalet 14 september.
Hon fortsätter:
- Vi vill också att det ska vara god infrastruktur och kontakt mellan människorna även här i Dorotea. Alla är välkomna att ta kontakt med oss längs vägen. Vill man kan man haka på och cykla med oss!

Följ det hela på facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100005476335647&sk=about

/Jon Rosén, kontaktperson miljöpartiet Dorotea

Pressmeddelande. Gustav Fridolin kommer till Dorotea! (25.08.14)

Den elfte september kommer miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och gästar Dorotea. Det blir ett studiebesök på skolan och klockan 12 ett torgmöte. Sedan bjuds alla som vill på sopplunch på medborgarhuset, MB, kl 12.30 och man kan där ställa frågor till Gustav.

- Det här är kul! Det reser till folk från alla möjliga ställen, säger Jon Rosén, kontaktperson för miljöpartiet de gröna Dorotea.

- Vi här i Dorotea arbetar för att ge förutsättningar för landsbygd och glesbygd att överleva, fungera och blomstra, fortsätter Jon. För det behövs det framåtanda och en allmän insikt om att vi som bor utanför stan är livsnödvändiga för rikets och samhällets fortsatta existens. Vi är mycket glada för detta besök; det visar att man har förstått vikten av att hålla ihop ett land som håller på att splittras av missnöje och vi får möjlighet att visa vår verklighet. För det som man brukar betrakta som marginalen är i själva verket det som ger stadga åt stan.

- Vi vill leda utvecklingen, inte avvecklingen. Här skapas resurserna och här har vi bland annat möjligheten att ta Sverige bort från oljan genom att tillverka förnybart bränsle.

- Rusta Sverige, rusta grönt! Kom till Dorotea! avslutar han.

/Jon Rosén, miljöpartiet Dorotea

kontaktperson och kandidat till kommunfullmäktige

Pressmeddelande. Miljöpartiet finns i Dorotea! (12.04.14)

Det nystartade miljöpartiet i Dorotea börjar med stort engagemang och ställer upp med en rejäl lista i höstens val till kommunfullmäktige, hela 6 namn.
  -Vi kommer antagligen att ta plats i kommunen i höst, säger partiets kontaktperson, Jon Rosén. Det inflytandet vill vi använda till att stärka hela kommunen till att bli i alla avseenden en hållbar kommun. Vi ska också visa rikspolitikerna landsbygdens stora betydelse för rikets överlevnad och att det nu krävs en annan politik för att inte Sverige ska skära av den skjutna foten.

För första gången i historien har Miljöpartiet de gröna i Dorotea beslutat om sina kandidater till kommunfullmäktige.

Partiet kommer att gå ut med en valsedel till kommunalvalet i Dorotea med följande namn:

1. Jon Rosén,

2. PerAxel Persson,

3. Saskia Overbeeke,

4. Gunilla A Johansson,

5. Eva Zwahlen och

6. Inger Henricson.

Kort presentation av kandidaterna:

Jon Rosén är 39 år, undersköterska och hemmansägare i Bellvik. Han är mycket intresserad av ekologiskt naturbruk och giftfri matproduktion. Jon vill arbeta för fler ”gröna” jobb i kommunen, som t.ex. att maten ska komma från gårdar i kommunen, och vill synliggöra glesbygden och invånarnas behov.

Per-Axel Persson är 69 år, pensionär och företagare från Mårdsjö. Per-Axel har som huvudmål med sitt politiska engagemang att bidra till att förbättra levnadsvillkoren på landsbygden och att landsbygdsborna ska bli flera.

Saskia Overbeeke är 24 år och småbrukare i Bellvik. Hon vill arbeta för allas lika värde och hitta glesbygdens egna förutsättningar till hållbar livsstil.

Gunilla A Johansson är arkitekt och hemmansägare i Lajksjö. Hon är intresserad av ekologiskt byggande och miljövänlig energiproduktion.

Eva Zwahlen är en driftig och kreativ företagare från Dorotea som tänker globalt och agerar lokalt.

Inger Henricson är pensionär och författare från Mårdsjö. Inger vill arbeta för en lagstadgad basservice i alla kommuner som finansieras med beskattning av naturrikedomarna där de utvinns.

/Jon Rosén, kontaktperson för Mp Dorotea

jon.rosen@mp.se

Vi har nu bildat en lokalavdelning i Dorotea!

Vi rivstartar och har:
  • en studiecirkel i att starta en lokalavdelning och att sätta sig in i hur miljöpartiet fungerar
  • träffat MP-landstingspolitiker och länskollegor
  • börjat att formulera framtidens samhälle
Närmast på tur står en resa till Skellefteå för att delta i Norrlandshelgen 14 - 15 september, fortsatt studiecirkel samt ett möte med vår riksdagsledamot Jabar Amin i oktober. Dessutom planerar vi för en del aktiviteter i kommunen för alla intresserade!

180 pixlar bred (ca 150 pixlar hög)

Saskia Overbeeke

Gustav Fridolin